köpenhamn eller malmö blev frågan, inte om det var självklart att åka

HEJ

(ursäkta mina töntiga köpenhamn-rubriker)

på allmän begäran kan jag upplysa er om att köpenhamn är fiiiiiiiiiiint! bäst hittills är att det är en grym cykelstad och att man får låna cyklar gratis som man kan åka runt på! himla bra för fötterna (när man har slitna converse och inte vill få hälsporre) plus ett fantastiskt snabbt sätt att ta sig runt till olika stadsdelar! igår cyklade jag och mamma till nyhamn och sen vidare och kollade på den lille havsfrun. innan dess besökte vi en del av köpenhamns fotofestival som avslutades igår, och vi tittade bland annat på en utställning om kvinnor i ecuador. kul, även om mamma och jag var överens om att man blir väldigt trött av att kolla på foton. igår cyklade vi även runt i kungens trädgård och besökte glypoteket. i lördags, när vi kom hit, hann vi med ett besök på tivoli där vi bland annat spelade på jättestora xylofoner, köpte ätbart glitter och åt kanderade äpplen. myspys

så köpenhamn är alltså fint och ekologiskt och bra, vi bor faktiskt på något slags ekologiskt hotell tror jag för det är bara massa ekologisk frukost. men jag måste få klaga lite ändå. det vegetariska utbudet är nämligen inte vad man hade hoppats på. med stor förvåning har vi på massa restauranger misslyckats med att hitta en enda vegetarisk rätt. och där vi har hittat något har det inte riktigt varit så lockande. okej, man kanske inte ska vara kräsen, men jag tycker att man ska få vara lite kräsen även om man inte vill äta döda djur. gazpacho är inte jättegott och borde inte vara det enda alternativet. hittills har jag ätit omelett, pizza, paj och pizza. och på den första pizzan hittade jag en bit kräftskal. oh well.

sen kan jag ju inte riktigt klaga på någonting som har med cyklarna att göra eftersom det är fantastiskt bra att de har massa cyklar som man får låna helt gratis, men jag kan i alla fall konstatera att de inte alltid är helt lätta att få tag på. igår gick det så bra, så bra, och vi kunde bara ta varsin cykel och ge oss av. så därför trodde vi att det funkade lite så, men kom fram till att det inte gjorde det ikväll när vi tänkte cykla ner till islands brygga en sväng. i tre timmar gick vi runt och letade letade letade efter cyklar och efter tre timmar hade vi hittat två fungerande, icke fastlåsta cyklar, men då var vi så trötta så vi var tvungna att lämna cyklarna, gå till seven eleven och köpa pizza, och gå hem till hotellrummet igen. nu hoppas vi att ingen snor dem tills imorgon, då ska vi cykla till christiania! det blir nog bra, vi har i alla fall kollat upp en vegetarisk restaurang som vi ska käka på! :) och innan dess ska vi besöka en ekologisk mataffär imorgon bitti, det är typ den bästa sortens affär jag vet! jag vet inte varför, jag är inte ens särskilt bra på att laga mat, men att titta på bra mat i mataffärer, det kan jag göra hur länge som helst haha.

idag var vår stora shoppingdag, fast vi hade tänkt att bara shoppa en liten stund. för det är ju inte så himla kul att shoppa. men hux flux var klockan sex på kvällen och vi befann oss fortfarande på ströget. jag vet inte hur det gick till, men vi var väl i och för sig i vissa långtidsaffärer. typ en bokhandel. lite skivaffärer (varav en hade finfinfina lp-skivor, typ okkervil river & bright eyes & belle and sebastian & sufjan stevens) och så urban outfitters förstås! men sen vet jag inte vad vi gjorde. letade vegetarisk mat ett tag haha. men det var trevligt i alla fall så det gjorde inte så mycket. mamma köpte lite böcker och jag köpte en skjorta efter alldeles förfärlig beslutsångest. kan man gå i terapi för beslutsångest?

i mitt huvud har prinsessan av peking och turning torso gått runt runt runt. men ingenting någonsin har rört mig mindre, fånigt nykär i dig hand i hand på ströget. turister. och så vit päls-låten köpenhamn som jag hittade på deras myspace. lyssna här varsågod.

för övrigt funkar det jättebra att snacka svenska med danskarna och att förstå sig på deras språk. för det mesta i alla fall. inte imorse dock på frukosten när jag var jätteberedd på att servitrisen skulle fråga om jag var klar med tallriken varpå jag svarade JA! precis som man gör, medan det hon egentligen frågade var om jag var trött. smile and wave boys, just smile and wave.

en slutsats av dagen är att det inte är konstigt att vår käre vit päls-calle har new balance-skor på sig för ALLA här nere i söder har det. jag tror att det är någon slags lokal trend. och efter två dagar kan jag inte låta bli att säga att det faktiskt kan vara lite snyggt ibland. jag ser en viss charm i det. dock inte tillräckligt mycket för att se mig själv i ett par.

jag älskar den här låten och jag älskar att jag älskar den här låten och jag älskar att jag kommer ihåg första gången jag hörde den, när markus spelade den på najz prajz, och att jag lyssnade så noggrannt på texten, och var nyfiken på hur länge de hade känt varandra när han sjöng fast vi bara känt varann i eeeelvaaaa (spännande spännande spännande, 11 dagar? 11 veckor?) tiiiiiimmar! och sen skrattade jag för mig själv. nu vet ni det!

morsning korsning

och jag dansar med en flicka, hon dansar mig galen

igår var vi på satin! det var fint, kvällen till ära lyckades jag övertala massa fint folk utan för stora ansträngningar. en av dem var beata!

detta var det enda kortet som jag tog igår. blev lite rädd när jag upptäckte det imorse.

när jag kom hem tvättade jag håret i iskallt vatten men kropp + iskallt vatten = inte möjligt så då körde jag vattenkokaren. sen sov jag dryga tre timmar, gick upp och packade och sen påbörjade vi vår resa till danmaaaaark. nu har vi nyss passerat hässleolm holm holm holm. det började där.

(internet på tåget är bra!)

i dreamed about denmark, the beautiful streets of copenhagen and the home of h.c. andersen

jag har börjat förbereda mig så smått inför köpenhamnsresan och kom på att jag har lite pengar kvar sen sist vi var i danmark. och mycket riktigt hittade jag 111,75 danska kronor i en portmonnä under sängen! när mamma kom hem frågade jag henne när det egentligen var som vi senaste semestrade i vårt södra grannland, hon kom dock inte heller ihåg exakt men konstaterade att: ja du åkte ju barnvagn i alla fall!

den som spar han har!

hello

vickan och jag bakade massa bullar och så var det fullt i frysen, så nu är hela vegohyllan full med bullar. men det gör inget, de är ju vegetariska, och ganska näringsrika för den delen! är det förresten någon som vill följa med till satin på fredag? :)

leta spindlar under badkaret - check. godnatt.

and we'll all float on, alright

nu har jag tackat ja till färnebo och mamma och jag har bokat bättre-sent-än-aldrig-studentresa till köpenhamn!

och så är det storhelg! godnatt

och juuuust det, jag blev godkänd i genusvetenskap a också! (med viss reservation för feluppfattningar :P)

dröm bort mig igen, snälla min vän, flyg till en annan värld med mig.

letar efter ord men finner dem inte, därav bristen på blogginlägg. men jag är ju trots allt professionell sakletare så någon dag kommer jag nog bli mer aktiv här.

det bästa idag var nog i alla fall när william och hans piltbroder åkte gummibåt hem från studenten. på något vis ska man ju förflytta sig, och gummibåt är inte ett dumt alternativ! tänk på det, kära vänner!

hej,

nu skulle jag gärna vara på satin, men jag är hemma. dock är jag glad att jag har lämnat charterbussen - ett av mina minst favoritställen i världen från och med nu. vi har varit på kryssning igår och idag, kanske berättar mer om dess toppar och dalar en annan gång. nu måste jag sova, börjar jobba klockan sju imorgon bitti. fett.

objects of my affection

soluppgång, sommarlov och plötslig peter björn & john-abstinens

jag och annika norlin skriver klart mitt sista arbete

vi äger. säkert!

rosa parks sa aldrig att det ska vara lätt